Joined the M/V Camelia in Gothenburg the 26th July 1961 and signed off the
25th Sept 1961
at the port of Uddevalla. Loaded paperrolls and othe pulp products on
the Swedish east coast
and discharged at various ports in the mediteranian .
Gothenburg,Gdansk,Stockholm,Helsingfors,Skutskär,Obbola,Karlsborg,Kiel,Savona,Genova,Leghorn,Napoli,Sfax,Casablanka,
Uddevalla.
- 1941-07-21 Sjösatt på beställning av Rederi AB Svenska lloyd,
Göteborg. Döpt CAMELIA. Pris: 2 030 000 kronor.
- 1941-11-06 Levererad till rederiet.
- 1943-12-29 Fartyget gick i RÖDA Korstrafik mellan Canada och
Grekland. Den 29 december höll man på att förhala fartyget i hamnen i Saloniki
när man stötte samman med en mina. Fartyget fick svåra skador och sjönk på
grunt vatten Besättningen klarade sig oskadad. Fartyget bärgades 1944 och
bogserades den 30 mars från Saloniki till Istanbul av Orientlinjens BARDALAND.
Reparerades provisoriskt. Rederiet bestämde sig för att försöka få hem
fartyget. Man slöt ett avtal med Sveabolaget, vars fartyg WIRIL, som också
skadats svårt, fick det svåra uppdraget att bogsera hem CAMELIA. Resan
startade den 1 augusti och den 18 september ankom de båda fartygen lyckligt
till Göteborg. Båda fartyget reparerades vid Lindholmens Varv.
- 1946-04-11 Återlevererad till rederiet. i samband med reparationen
bytte man även maskinen till en GV-diesel byggd vid Karlstads Mekaniska
Verkstad.
- 1964-04 Såld för 1 057 000 kronor till Minerva SpA, Palermo,
Italien. Omdöpt till ALTHEA.
- 1966-06 Såld till Antonio Scutto d'Antuono, Neapel. Nytt namn
POSITANO.
- 1973 Köpt av Soc. Sarda di Nav Internatizionale, Cagliari, Italien.
Nytt namn CONSOLE LIONELLO.
- 1975 Omdöpt till ROSANNA.
- 1976 Såld till Sandibar di Nav Srl., Cagliari. Nytt namn EZZELINO.
- 1979-12 Såld till Cia Naviera Libra SA, Panama. Nytt namn BLUE SEA.
- 1980-07-17 Ankom Brodosas, Split, för att skrotas.
-