Registreringsnummer: 10454
Ett unikt id-nummer för varje registrerat svenskt
fartyg. Användes 1891-1976.
Signal: SKHG
Typ av fartyg: Tankmotorfartyg
Byggd: 1964 på
Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB i Göteborg, Sverige som nybygge nummer
522.
Material: Stål
Dimensioner
Längd: 235,00 meter
Bredd: 32,21 meter
Djupgående: 16,31 meter
Bruttodräktighet: 35 314 registerton
Ett jämförelsetal baserat på fartygets totala
inneslutna volym.
För äldre fartyg är bruttodräktigheten angiven i registerton.
1 registerton = 100 engelska kubikfot = 2,83 m3.
Nettodräktighet: 18 288 registerton
Ett jämförelsetal för fartygets lastkapacitet
baserat bl.a. på lastutrymmenas volym och tillåtet antal passagerare.
För äldre fartyg är nettodräktigheten angiven som lastutrymmenas volym i
registerton.
1 registerton = 100 engelska kubikfot = 2,83 m3.
Lastkapacitet
Dödvikt: 57 700 ton
Fartygets lastförmåga inklusive vikten av bunkers,
proviant, vatten, besättning etc. (1970 ny aregler 60 700 ton)
Maskineri
Huvudmaskineri: 2-takts enkelverkande 9-cyl. B&W-diesel tillverkad
vid varvet.
Maskinstyrka:
18 900 ehk.13 900,926 kW
Fart: 16,5 knop.
Historik
Namn och ägare
- 1964-01-22 – 1970-11
- Namn: DAN BROSTRÖM
- Hemort: Göteborg, Sverige
- Ägare: Ångfartygs AB Tirfing (Broströms)
- 1970-11 – 1976-06
- Namn: ELLEN
- Hemort: Oslo, Norge
- Ägare: Johs. Hansen rederi A/S
- 1976-06 – 1978-05-20
- Namn: SOLANA
- Hemort: Monrovia, Liberia
- Ägare: Commercial Oil Carriers Ltd.
Tidslinje
- 1964-09-22 Levererad till Ångfartygs AB Tirfing. Döpt till m/t Dan
Broström.
- 1970-11 Såld för 8 miljoner dollar till Johs. Hansen Rederi A/S,
Oslo, Norge. Avgick Göteborg den 12 december med det nya namnet ELLEN.
- 1976-03-22 – 1976-06 Upplagd på grund av fraktbrist i Itea,
Grekland.
- 1976-06 Såld till Commercial Oil Cariers Ltd., Monrovia, Liberia.
Omdöpt till SOLANA.
- 1978-05-20 Ankom Kaohsiung, Taiwan, för att skrotas.